dag 3. Naar het eiland Samosir - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu dag 3. Naar het eiland Samosir - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu

dag 3. Naar het eiland Samosir

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

10 Juli 2009 | Indonesië, Batavia

Vandaag is onze eerste volledige dag in Indonesie. We vertrekken vandaag vanuit het hotel naar het eiland Samosir. Hier gaan verblijven we 2 dagen aan het Tobameer in het hotel Toledo inn.

Om 8 uur vertrekken we met de bus voor een rit van 160 kilometer naar de boot. Dit lijkt maar een klein eindje, maar voor de Indonesische begrippen met de wegen is het een behoorlijke afstand. We trekken nog verder door de bochtige wegen in de bergen naar hoger gelegen gebieden. Veel misselijke passagiers en een bijna dood ervaring.
Elke bocht die de chauffeurs in gaan wordt er getoeterd. Ook wanneer er ingehaald wordt in de wirwar, toetert de chauffeur als waarschuwing. Door 1 van de bochten in de bergen kwamen we in een zo goed als aanraking met een vrachtwagen. Het was even krachtmeten maar uiteindelijk gingen beide partijen in zijn achteruit en kon vervolgens de weg vervolgd worden.

Tijdens de lange rit bezoeken we een aantal leuke toeristische plaatsen. We beginnen de ochtend met het bezoeken van een waterval en de eerste blik op het Tobameer vanuit een uitkijkpunt. Het uitkijkpunt wordt druk bevolkt door de lokale winkeltjes en we worden hier overladen met verkopers. De waterval is erg mooi, helaas komen we er niet zo dicht bij, maar ik waan me weer een beetje in de Braziliaanse wereld. Na weer een aantal kilometers gereden te hebben komen we een Cabau tegen. Dit dier trekt een kar en schijnt sterker te zijn dan de gewone koeien. We stappen even uit de bus, de eigenaar houdt stil en we fotograferen dit bijzondere plaatje uitgebreid.
Onze laatste stop is het koningsdorp. In dit dorp zien wij voor het eerst de traditionele Batak huisjes die gebouwd zijn met 2 puntdaken. We maken ook hier uitgebreid foto's. Helaas wordt ik binnen 5 minuten lek geprikt door muggen of ander stekend ongedierte. Jeuk, jeuk, jeuk. Gelukkig heb ik muggenbandjes die ik om kan doen, die werken erg goed.

Om half 2 komen we aan bij het vertrekpunt van de boot aan het Tobameer. Hier nuttigen we eerst een heerlijke lunch in een restaurant, waarna we vertrekken voor een tocht van 1uur naar het plaatsje Tumok op het Samosir eiland. Helaas zijn we nog niet vertrokken of we krijgen te maken met een typisch Nederlands verschijnsel.......
Regen,toch is het hier natuurlijk een heel ander beeld. Na een kwartier is de ergste regen voorbij denken we en als we aankomen lijkt het redelijk droog.

In Tomok bezoeken we een tempel midden in het dorp. De lokale bevolking probeert ons hun winkeltjes in te trekken, maar we proberen dit een beetje af te houden, omdat we eerst naar de tempel gaan. Nog geen 5 minuten op het eiland of de donder breekt uit, het regent pijpenstelen en we worden verplicht te gaan schuilen ( in een winkeltje). Mama en ik kijken onze ogen uit, zien allerlei mooie souvenirs en natuurlijk: kadootjes. Als de regen na 15 minuten wat minder is geworden lopen we door
richting de open tempel. Onderweg krijgen we van 2 meisjes een paraplu aangeboden om te lenen. Erg vriendelijk. De kinderen krijgen van ons 1000,- roepia (7cent). Dit is een bekende fooi en wc geld hier in Indonesie.

Bij de tempel aangekomen krijgen we allemaal een Batak doek over onze rechter schouder. Dit is een eerbied aan de goden. De doek moet over de rechterschouder gelegd worden. De linkerhand van een mens is namelijk onrein. Deze wordt gebruikt om je billen mee af te vegen. (er is namelijk niet overal wc papier aanwezig).
Uiteraard hebben wij hier wel aan gedacht. ;)..
We luisteren naar een uitgebreid verhaal van Parlin (onze gids). Bij de tempel zijn de verschillende koningen begraven in een graf. De koningen lieten voor het overlijden een graf bouwen naar hun eigen zin. Hierbij is het erg belangrijk om lange haren en een lange neus af te beelden. Dit is een teken van wijsheid en rijkdom. Bij 1 van de graven is een vrouw afgebeeld op de grafsteen. Deze vrouw zou met de koning trouwen maar werd aan het lijntje gehouden gedurende 10 jaar. UIteindelijk wilde ze trouwen met de koning en deze stemde toe. Hij bereidde het feest voor, de preciese dag wordt later bepaald, want de oudere/ wijze mensen moeten aangeven welke dag goed is om te trouwen. De vrouw wordt vervloekt door de geesten en wil niet meer trouwen. De koning blijft dus alleen, maar toch heeft deze vrouw een groot deel van zijn leven uitgemaakt en het is niet haar schuld dat ze ''betoverd is''.

Doordat het weer nog steeds niet is opgeknapt wordt er besloten de volgende dag naar het andere Batak dorpje te gaan. We vertekken met de boot naar het eiland TukTuk waar we 2 dagen in het hotel Toledo inn zullen verblijven. Het is nog ongeveer 30 minuten varen.

We hebben een prachtige kamer op de 2e verdieping met uitzicht op het meer en sluiten onze dag op tijd af om 10 uur, met het bekijken van de verschillende foto's.

De foto's volgen later. Het internet hier is vrij prijzig. En de verhalen kosten natuurlijk veel tijd doordat ik jullie geheel mee wil laten genieten van al het moois.

• 12 Juli 2009 - 09:50

Rosalie:

Mooi al die tempel! wel eng met die wegen/auto's

• 13 Juli 2009 - 13:54

Hanny Nijmeijer:

Astrid,
    Jan en ik reizen met jou mee tijdens het lezen van het mooie reisverhaal.
    Nog veel plezier samen.
    Hanny en Jan.