Dag 6. Naar bukkitinggi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu Dag 6. Naar bukkitinggi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu

Dag 6. Naar bukkitinggi

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

13 Juli 2009 | Indonesië, Batavia

Je denkt vakantie te hebben, maar dat valt vies tegen. Nog vroeger dan normaal gaat de wekker. Om 5.15 en om half 7 vertrekken we met de bus. Tijdens het ontbijt zien we het van 6.00 naar 6.15 compleet veranderen van donker naar licht. Het hotel van vannacht had 4*, maar dat was op zijn indonesisch. Het eten is gisteravond niet aangepast op ons westerlingen en de sambal brand door de keel.

Algemene informatie van het land:
-De poliie en het leger hebben hier veel aanzien en ook de familie staat daardoor hoger in aanzien.
- Op 17 augustus 1947 werd Indonesie onafhankelijk. Dit wordt elk jaar groots gevierd. Men is nu al bezig de tuintjes op te knappen, een verfbeurt aan de hekwerken en de versieringen.
- De nationale kleueren zijn rood, van bloed en wit van zuiverheid.

Onze eerste stop van de dag is een oliepalm plantage. Als we verder lopen de plantage in, komen we bij een hangbrug. Ook hier wordt er gewasssen, tanden gepoetst en gewerkt in de rivier. Ik deel weer een aantal zeepjes uit aan de vele kinderen die er erg blij mee zijn. De hotelzeep is gewillig, ik heb zelf ook zeep mee en die moet natuurlijk op voor we terug gaan ;).Want met al die souvenirs....

Om 8 uur komen we bij een openbare basisschool aan (openbaar betekend, geen particuliere school). We horen dat de kinderen hier om 8uur starten met de school, maar ze moeten om half8 aanwezig zijn voor ochtendgymnastiek. De kinderen moeten een uniform dragen,er is leerplicht, er is geen schoolgeld en geen controle. De kinderen van 4/5 jaar gaan naar de kleuterschool. Vanaf hun 6e jaar gaan kinderen gedurende 9 jaar naar de basisschool. De kinderen van groep 1 t/m 6 dragen een wit/rood uniform. De kinderen van groep 7/9 dragen een wit/blauw uniform. Een groep bestaat uit 30-60 kinderen en de school zit er uit als in Afrika. Als kinderen verder gaan met school komen ze op de middelbare school. Deze duurt 3 jaar en hier moet men wel schoolgeld betalen. Er is een ochtend en een middagschool. De meeste kinderen gaan in de ochtend naar school, zodat ze 's middags thuis kunnen helpen. De kinderen gaan tot half 2 naar school. Het is heel bijzonder dat wij stoppen bij de school en de kinderen stuifen uiteen als we het schoolplein opkomen. Uiteindelijk na een paar minuten krijg ik ze zover om een hi5 te doen en foto's maken en bekijken vinden ze erg interessant.

De 2e stop van de dag is een kruidenplantage. We zien hier: vanille struiken, kaneelbomen,gemberplanten, citroengras,peperstruiken,nootmuskaat, aardnoot (pinda) en pandanplanten (dit gaat over de gewone rijst heen waardoor je pandanrijst krijgt).
We zien naast de kruiden ook een kokosnotenplantage in dezelfde ''tuin'. De man heeft een aapje vastgebonden aan een ketting zitten en laat ons zien waarvoor dat is. Het aapje wordt aan een lang touw gezet en klimt in de boom waar hij kokosnoten naar beneden laat vallen. Het is bijna alsof hij ons wil bekogelen ;). We mogen proeven van de kokosmelk (niet mijn taste), jonge kokos en echte rijpe kokos. Dit is heerlijk!!!! De vrouw van de eigenaar zit op een kraampje met haar babytje en verkoopt de diverse kruiden. Ik koop natuurlijk voor Marloes en mij KANEEL (ja ja, dit eten we alleen in Hoogeveen hoor, hint hint :P) en peper.

De 3e stop zijn Cabauen in het water. Ze zoeken verkoeling voordat ze aan het werk gaan.

Onze 4e/5e stop is een stop bij de rijstvelden aan een riviertje. Mama makt meerdere foto's. Kort na deze stop hebben we een hele bijzondere stop. We zien goudzoekers in de rivier. Je zou denken, moeten die mensen niet gaan werken, maar het blijkt al gauw dat er goud gevonden is. Ze zeven het zand en houden goud over. Voor elk gram 24karaats goud wat er gevonden wordt, krijgen de mensen 240.000 roepia, dat is maar liefst 17 euro. Een Schat voor die mensen.

Na de lunch remmen we plotseling in een bocht op de berg. Er loopt nou ja loopt, kruipt een leguaan op zijn dode gemakje over de weg. We maken gauw een aantal foto's en dan wordt de leguaan door een brommer weggejaagd. De buschauffeur rijdt nooit dieren omver maar toetert altijd waardoor de dieren opzij springen. Ze zijn er al echt aan gewend.

We passeren het natuurreservaat waar de Sumatraanse tijger zou leven. We stoppen hier en gaan het reservaat in. Helaas, dit hadden ze wel over mogen slaan. We lopen over een paadje door het reservaat en we zien niets anders dan struiken en enkele bloemen. Geen dier te ontdekken (valt weer tegen als je dat zo in de gids leest).

Als laatste stop van de dag passeren we de evenaar. Dit is meer voor de show dan dat het heel bijzonder is. Er is een witte streep getrokken over de weg en mama en ik passeren beide de evenaar en vereeuwigen onszelf. Ook hier staat het bol van de verkopers die de toeristen willen afzetten. We sponseren 2 van hen door een t-shirt te kopen. Al zouden we het als Pyama gebruiken dan is het nog goed. Erg duur is het niet en we hebben de mensen weer gesponsord.

Nu zal ik jullie nog even verblijden met een nieuw vocabulaire ;).
- Horas: goedendag, goedenmorgen,goedenmiddag,goedenavond, welkom in Batak(Sumatra).
- Klapaboela = jonge kokosnoot
- Djaloer = kokosnootbladeren gebruikt voor feesten
- Doera = stinkvrucht. Stinkt heel erg, maar smaakt zoet.

Het was weer een enerverende dag. En hopelijk zijn jullie weer een stukje wijzer geworden ;).