Dag 10. De dag na de aanslag. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu Dag 10. De dag na de aanslag. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu

Dag 10. De dag na de aanslag.

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

17 Juli 2009 | Indonesië, Batavia

Vanmorgen was het weer vroeg dag, maar het programma zou relatief relaxed zijn. Om half 7 ging de wekker en om half 8 vertrokken we.
We beginnen vandaag met de Krater van de werkende vulkaan Domas op het eiland Java. We werden met kleine busjes naar een hoogte van 1800 meter gebracht. Het was alsof we in een achtbaan zaten met open karretjes die afgesloten werden met een ketting. Boven aangekomen konden we even genieten van het uitzicht van de krater en de bergen, foto's maken en vertrokken we voor een afdaling van 1,2 kilometer (9.20). Tijdens de afdaling werden we vergezeld door een gids en een groep verkopers. Er werd vooraf gewaarschuwd dat er maar 1 gids is en dat de verkopers alles voor een veel duurdere prijs willen verkopen. Na 700 meter afgedaald te hebben over trappen komen we bij een zwavelbron aan. Het uitzicht vanuit de hoogte op de zwavelbron is al adembenemend, maar ook hebben we de mogelijkheid om beneden te kijken. Op de laatste 100 meter naar de zwavelbron, krijgen we de mogelijkheid om eieren te kopen. De eieren kunnen gekookt worden in de zwavel en bevatten volgens de japanse wijsleer minder cholestrol en je kunt er ouder door worden. We werden tijdens onze wandeling naar beneden vergezeld door 2 actieve verkopers. Wel erg handig, want toen ik onderuit gleed, waren er zo 2 paar handen die me opvingen. We hebben beneden bij de zwavel een aantal prachtige foto's kunnen maken en laten maken en daarna moesten we weer naar boven klimmen waar de bus op ons wachtte. Om 11 uur kwamen we uit de bush bush met een flinke hoeveelheid zweetdruppels, souvenirs en een hele hoop prachtige foto's rijker.

We rijden naar de theeplantage, deze korte excursie van 45 minuten slaan wij over, aangezien de reisleidster ons al uitgebreid verslag heeft gedaan van hoe de verwerking van thee hier in gang wordt gezet. Wij reizen met de rest van de groep naar een spa met zwavelbaden van 39-42 graden. Het is hier de bedoeling om afwisselend 3x een koude douche te nemen en daarna een warm bad. Het is adembenemend, maar als we aan de warmte en de kou gewend zijn, is het toch echt genieten. Vooral na de val van Leonie (ze wilde de grond graag van dichterbij bekijken ;) (mooie tegeltjes). Gelukkig is het goed afgelopen naast een paar stijve billen. :O.
Om half 1 lunchen we in het restaurant bij de Spa en om half 2 vertrekken we terug richting Bandung.

We bezoeken om half 4 een lokale school gericht op dans en muziek. Waar we denken een dansvoorstelling met zelfgemaakte muziek bekijken.De voorstelling begint met bewegende poppen. De pop met het witte gezicht vertegenwoordigd het goede, de pop met het rode gezicht vertegenwoordigd het kwade, de pop met de roze/blauw gezicht vertegenwoordigd de politie/militairen die zowel goed als kwaad doen door het helpen van mensen en het doodschieten.

Echter worden we uitgenodigd om tijdens een deel van de voorstelling zelf muziek te maken met een heel leuk plaatselijk instrument. Daarna wordt ik uitgenodigd door een meisje van de dans om met haar een dansje te doen in een groep op het podium, samen met een aantal andere toeristen. Erg leuk en spectaculair. Bij het ''theater'' is een winkel met allerlei instrumenten, poppen en andere materialen te koop. Uiteraard doen wij ons hier tegoed aan prachtige dingen.

We horen deze middag het schokkende bericht via Nederland dat er in Yakarta in het Marriot en Ritz hotel 2 bomaanslagen zijn gepleegd. Met meerdere doden en gewonden. Dit is gisteravond (plaatselijke tijd) gebeurd. Dit kwam voor ons wel heel dichtbij omdat wij die ochtend net vertrokken zijn uit Yakarta na een nacht te hebben verbleven in de wereldstad. We wachten nu af wat de reisorganisatie cq regering gaat ondernemen/ adviseren betreffende onze reis.

Nu zitten we in het internetcafe. Het is met een normaal toetsenbord, trage verbinding en een moeder die bijna omvalt. Ik ga dan nu ook afsluiten. Maar..... Ik koop nu een schriftje om de belevenissen van dag tot dag bij te houden. Dit aangezien het nog steeds niet mogelijk blijkt te zijn elke dag een update te geven aan jullie.

We gaan nu richting het hotel, nog even wat eten en dan heerlijk slapen. Morgen is het weer om half 6 opstaan, want om 7 uur vertrekken we met de trein naar Banjur.

Liefs

• 17 Juli 2009 - 16:41

Irene:

Ik hoop voor jullie dat je met lege koffers heen bent gegaan, want volgens mij, met al die aankopen, past dat anders nooit meer....
    moet je extra betalen voor overgewicht, heb je voor niks zoveel afgedongen :)

en ja, wel eng met die aanslag zo vlakbij. Ik heb wel aan jullie gedacht, zal wel even een stempel drukken, maar probeer lekker verder vakantie te vieren.

groetjes van Irene en Leon

• 18 Juli 2009 - 07:42