De 4e dag in Lençois - Reisverslag uit Lençóis, Brazilië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu De 4e dag in Lençois - Reisverslag uit Lençóis, Brazilië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu

De 4e dag in Lençois

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

20 Augustus 2006 | Brazilië, Lençóis

Zondag 20 Agosto

Dit is alweer de 3e en laatste dag in Chapade de Diamantino.

Deze dag gaan we opnieuw met de voor ons bekende gids om 8.30 op pad naar 2 verschillende bestemmingen.

De eerste bestemming waar wij vandaag aankomen is Poco Eucantado. Dit is een hele bijzondere grot in een enorme diepte waar we klimmend langs een touw en over rotsblokken naar beneden moeten klimmen. Hier komen we op een klein plateau, waar we een prachtig uitzicht hebben over een blauw licht wat in het water schijnt. Dit licht wordt veroorzaakt door het zonlicht wat door een gleuf in de grot naar binnen valt op het water wat gekleurd wordt door het Magnesium. Dit geeft een prachtig blauw licht. In deze grot mogen we helaas niet zwemmen, omdat we anders het water vervuilen met de vetten van onze huid.

De tweede bestemming is Poco Azul. Dit is om een afstand van 5 a 10 kilometer rijden van de 1e bestemming, maar hier doen we toch meer dan een half uur over, doordat we over zandwegen met steenblokken en gaten moeten rijden.

Als we hier aankomen blijkt de rivier te ondiep te zijn om met het pondje voor de auto over te steken. We moeten de auto laten staan en zelf door het water wadend oversteken. Dit is geheel onverwachts, maar toch best wel avontuurlijk. Het water komt tot boven onze knieen, maar er staat een flinke stroom naar beneden, waardoor we toch allert moeten zijn met lopen. Als we overgestoken zijn, gaan we opnieuw een grot in. Ik krijg een snorkelset en een zwemvest mee. We komen opnieuw in een prachtige grot, met helder blauw water en zonlicht van buiten. Hier krijg ik de mogelijkheid om in het heldere water in de grot tussen de rotsen (boven, onder en naast mij) te zwemmen en te snorkelen. Dit is eveneens een prachtige ervaring op een prachtige verborgen plek. Het bijzondere aan dit water is dat het elke 4,5 uur ververst wordt door de aanvoer vanuit een rivier. Hierdoor was het dan voor mij ook mogelijk om te zwemmen.

De terugweg verloopt iets anders dan de heenweg. Op de heenweg kwamen we over een zandpad van 18 kilometer naar deze plaats toe, maar de gids wilde graag wat kilometers afsnijden, waardoor we met een pond zouden oversteken. Op 9 kilometer afstand van de bestemming, vinden we een enorme rivier, waar een groot aantal kinderen aan het zwemmen zijn, een man zijn haren aan het wassen is en er koeien midden op de weg aan de rand van de rivier. Aan de andere kant van de rivier zijn enorme rotsblokken te zien en daardoor krijgen we het idee dat we in een heel landelijk tafereel zijn aangekomen. We worden door 2 jongens van +- 18 jarige leeftijd met de auto op de pond naar de overkant getrokken en geduwd. Hier rijden we weer verder, echter over een weg die amper tot nooit gebruikt wordt door auto´s. Er liggen enorme blokken steen op de weg, er zijn zoals gewoon gaten in overvloed en overal groeit wilt gras.

Om 17.00 waren we weer terug in onze Poesada in Lençois.

• 22 Augustus 2006 - 15:06

Corina:

Hey As!
    Was een beetje achtergeraakt met het lezen van je blog:$, maar ben nu weer helemaal bij:) Klinkt echt super allemaal! Lijkt me echt vet om zoveel leuke en mooie dingen te zien en te doen!! Echt moeilijk voor te stellen dat jij nu ergens in dat verre brazil rondloopt met heerlijk weer! Maar zou best met je willen ruilen hoor:P
    Geniet nog van al het moois! Ik blijf je volgen en ben zeer benieuwd naar alle foto's en verhalen als je terug bent!
    X Corina

• 29 Augustus 2006 - 15:31

Manous:

Hee
    Mooie foto's!
    Aan het verhaal te horen heb je een Super vakantie.
    Ik ben inmiddels al terug van vakantie (jammer genoeg) want in nederland regent het.

Ruilen?

Liefs ManouS