De 3e dag in Lençois - Reisverslag uit Lençóis, Brazilië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu De 3e dag in Lençois - Reisverslag uit Lençóis, Brazilië van Astrid Sprakel - WaarBenJij.nu

De 3e dag in Lençois

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

19 Augustus 2006 | Brazilië, Lençóis

Zaterdag 18 Agosto

Onze 2e dag in Lençois zit nog voller gepland dan de eerst. Vandaag hebben we een heel druk programma van excursies.

We (Clemens, Oom Henk en ik) staan opnieuw om 7.30 op en vetrekken om half 9 met onze prive gids Augustu voor onze dag uit. Deze gids hebben wij gister ook genoten en omdat hij zo goed beviel en hielp waar nodig, hebben wij hem opnieuw gevraagd ons te vergezellen. We reizen in een kleine Fiat Mille, bij ons ook wel bekend als de Fiat Uno. Dit is een hele bijzondere ervaring. De auto´s zijn hier allemaal heel erg slecht qua vering. De veren zijn allen aangetast door de slechte wegen waar we langs gaan, waardoor je nog meer hobbelt in de kuilen en over de stenen dan je normaal zou doen. Ook vind je regelmatig een gat in het asfalt, waardoor onze chauffeur zijn rijkunsten laat zien en regelmatig uitwijkt.

Onze 1e en 2e bestemming waren Mucuzejinho in combinatie met Poco do Diabo. We hebben een stuk naar beneden gelopen over rotsblokken en over 3 boomstammen die dienden als een brug over de rivier. Hier zagen we de rivier in volle vaart stromen over de rotsblokken. We zijn verder gelopen en kwam op een prachtige plek aan. Een klein meertje aan het eind van de rivier, waar een waterval naar beneden stroomde, genaamd Poco do Diabo. Clemens en ik hebben onder de waterval en in het meertje heerlijk gezwommen in bruin water. Dit was een hele bijzondere ervaring. Het bruine water is erg helder en schoon water, maar krijgt deze kleur door de ijzer en organisch materiaal van planten.

Onze 3e bestemming was Morro Oai Inacio. Dit is een enorme hoge berg waar boven op de top een kruis staat (Christusteken). Dit was weer een enorme klim, waar we in 2 etappes naar boven gingen. Op de eerste berg was het uitzicht al enorm, maar op de 2e berg was het nog mooier. De bovenste berg had een hoogte van ongeveer 1500 meter. Ook hier was het een glinke klim, waar geen enkele beveiliging getroffen werd.

Onze 4e bestemming was Gruta lapa Doce. Dit was een grot in de diepte van 70 meter met een hele mooie natuur eromheen en een prachtige ingang. In deze grot is Clemens afgehaakt, doordat we deze tocht slechts met een klein olielampje gingen ondernemen. Het was een prachtige grond met verschillende stalagmieten en andere bijzonderheden uit de rotsen overgebleven door de kracht van water. We hebben een uur door de grot gelopen en werden aan een andere zijde van de grot opgewacht door Clemens en de gids met zijn auto.

De 5e en laatste bestemming op onze 2e en zeer drukke dag in Chapade de Diamantino is Gruta Lapinha een leuke en rustige afsluiting. Hier gingen we naar een grot met blauw water, waar we de verschillende vissen hebben zien zwemmen. Deze vissen hebben zich aangepast aan het donker van de grot, waardoor ze geen zicht meer hebben met hun ogen. Door deze grot gaan soms ook ervaren duikers in een diepte van 150 meter door naar de andere kant. Aan de andere kant (die wij gewoon hebben moeten lopen) waren opnieuw vissen te zien en heb ik even in het water gelopen. Ook was hier een prachtige rivier die helder blauw was door magnesium en het schijnen van de zon op het water. maar doordat het al laat in de middag was, en hier de zon 17.00 ondergaat en het om 18.00 compleet donker is, heb ik hier niet meer gezwommen.

Dit was een enorme lange en drukke dag en deze hebben we in de avond afgesloten met een heerlijk etentje in een klein restaurantje in het dorp Lençois, waar wij verblijven in een Pousada. In deze Pousada is het alleen mogelijk om te ontbijten, waardoor we genoodzaakt zijn elke dag een eetgelegenheid op te zoeken.